Wednesday, December 1, 2010

RENUNGAN

23 Oktober 2010
14 Zulkaedah 1431 H
Oleh : aizi aizi

Tahukah kita semenjak Nabi Adamterkeluar dari syurga akibat tipu dayaiblis, beliau menangis selama 300tahun. Nabi Adam tidak mengangkatkepalanya ke langit kerana terlampaumalu kepada Allah swt.

Beliau sujud di atas gunung selamaseratus tahun. Kemudian menangis lagisehingga air matanya mengalir dijurang Serantip. Dari air mata NabiAdam itu Allah tumbuhkan pohon kayumanis dan pokok cengkih. Beberapa ekorburung telah meminum air mata beliau.Burung itu berkata, “Sedap sungguh airini.”Nabi Adam terdengar kata-kata burungtersebut.

Beliau menyangka burung itusengaja mengejeknya kerana perbuatanderhakanya kepada Allah. Ini membuatkanNabi Adam semakin hebat menangis.Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyuyang bermaksud, “Hai Adam,sesungguhnya aku belum pernahmenciptakan air minum yang lebih lazatdan hebat dari air mata taubatmu itu.

”Apa Yang Akan Ditanya:Dalam sehari ada 24 jam.? Dalam sejammanusia bernafas sebanyak 4320 kali.Dalam setiap kali bernafas Allah akantanya dua perkara semasa nafas keluardan masuk. Pertanyaan itu ialah, “Apaperbuatan yang kita lakukan semasanafas itu keluar dan masuk ?Tiga Cahaya Di Hari KiamatDi hari kiamat ada tiga cahaya yangberlainan :Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.

Cahaya yang kedua seperti cahayabulan.Cahaya yang ketiga seperti cahayamatahari.Apabila ditanya cahaya apakah ini ?Lalu dijawab :“Cahaya yang pertama ialah cahayawajah-wajah manusia yang ketika didunia,mereka akan meninggalkan pekerjaandan terus bersuci dan mengambil airsembahyang apabila terdengar azan.Yang kedua ialah cahaya wajah merekayang mengambil air sembahyang sebelumazan.

Cahaya yang ketiga ialah cahayamereka seperti matahari. Mereka didunia sudah bersiap sedia di dalammasjid sebelum azan lagi.”Kala Jengking NerakaDi hari kiamat akan keluar seekorbinatang dari neraka jahanam yangbernama “Huraisy” berasal dari anakkala jengking. Besarnya Huraisy inidari timur hingga ke barat. Panjangnyapula seperti jarak langit dan bumi.

Malaikat Jibril bertanya : “HaiHuraisy! Engkau hendak ke mana dansiapa yang kau cari?”Huraisy punmenjawab, “Aku mahu mencari limaorang.

Pertama, orang yang meninggalkansembahyang.

Kedua, orang yang tidakmahu keluarkan zakat.

Ketiga, orangyang derhaka kepada ibubapanya.

Keempat, orang yang bercakap tentangdunia di dalam masjid.

Kelima, orangyang suka minum arak.”

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM

No comments: