Monday, March 22, 2010

SUSAH PAYAH ANAK ORANG, ANAK KITA....INSAFLAH


Razu 8 tahun kerja di kilang membuat beca . Mendapat RM 30.00 sebulan dan kerja 10 jam sehari. Hanya bila gangguan elekterik berlaku dia mengunakan masa tersebut untuk bermain.


Islam 13 tahun di kilang membuat periuk silver. Sudah 2 tahun kerja dalam keadaan yang tidak selamat.. (ikut kaedah kita..)
Shaifur 10 tahun di kilang membuat kunci pintu di OldDhaka dan tanpa memakai perlindungan muka.


Kanak kanak 8 tahun bekerja di kilang membuat alatganti beca. Kerja 10 jam sehari dan mendapat gaji RM 32.00 sebulan. Dhaka 2007.
Kanak kanak sedang mengangkat batu bata
Anak kecil perempuan bekerja memecahkan batu bata di Dhaka.

Kanak kanak di kilang membuat batu bata di Fatullah. Setiap 1,000 batu bata yang diangkat mendapat upah kurang dari RM 4.00

Jasmine 7 tahun mengutip sampah dibawah kehangatan sampah dipagi yang sejuk untuk mencari wang membantu keluarganya. Pusat Pembuangan Sampah di Kajla adalah antara tiga tempat pembuangan di bandaraya yang dihuni lebih 12 juta penduduk ini. Sekitar 5,000 tan sampah dibuang disini dengan lebih 1,000 orang pengutip sampah..
Seorang kanak kanak perempuan menjual bunga ditepi jalan
berhampiran stesyen bas dan teksi di Dhaka

Liyatkot Ali 13 tahun, bekerja di kilang periuk di Old Dhaka .
Bekerja selama 10 jam sehari dalam habuk dan mendapat
200 taka (RM 12 seminggu) -2008

A young laborer making metal components at a factory. Dhaka.Bangladesh

Jainal 11 tahun bekerja di kilang membuat periuk silver. Dia telah kerja selama tiga tahun disini bermula pukul 9 pagi hingga 6 petang. Upahnya 700 taka sebulan ( RM 40.00) Keluarganya sangat miskin dan tak mampu menghantarnya ke sekolah. Menurut pemilik kilang, keluarganya tidak peduli anak anak mereka, demi untuk mendapatkan wang dengan tanpa belas kasihan mereka dipaksa bekerja. Dhaka 2008

No comments: